Zonder tussenhandel, zelf in de voorverkoop een oplage kunstposters drukken. Mijn klanten een veel lagere prijs en ik een mooie beloning voor mijn creativiteit. Het kan! Niet meer meedoen aan een systeem dat niet meer klopt; grote monopolistische platformen die belachelijk hoge marges hanteren en de creatief, de maker, diegene die werkelijk al het werk doet, met wat kruimels achterlaten. Nee! Niet meer meedoen aan dat wat niet kloppend voelt, ook al zijn de consequenties op korte termijn wellicht spannend.
Met mijn boeken deed ik dit al, die worden ook zonder enige tussenpartij verkocht, gedrukt en verslonden (die dikke blauwe meneer is denk ik al gevoed genoeg). En deze beslissing levert naast eerlijkere financiële verdeling, nog iets van veel meer waarde op: direct contact met mijn klant. Een echt gesprek na je bestelling. Verzending die met aandacht wordt gedaan. Daar word ik elke dag heel blij van. En aan de reacties, nabestellingen, stijgende verkoop te zien mijn klant ook!
En opeens dacht ik: dat kan ik ook voor mijn kunst doen. In de voorverkoop mijn klanten betrekken bij het drukken van een kleine oplage. En met succes! De eerste oplage wordt nu gedrukt en is ook al bijna uitverkocht.
Dus zo ga ik het voortaan doen. Elke maand een nieuw ontwerp die in de voorverkoop een mooie prijs heeft dan laat ik de posters drukken in een eerste oplage. Als de oplage op is dan is het klaar (geen nieuwe oplage, je kunt wel altijd een maatwerk print aanvragen maar printen per stuk is veel duurder).
Voor de snelle beslissers in de voorverkoop; deze Happy Boeddha komt eraan. En voor de kanspakkers, dit is je moment: nog drie posters beschikbaar…
Mooie dag!